Články, povídky, seminárky a další moje tvorba

Červen 2012

Moskva - Petušky (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)

28. června 2012 v 19:56 | Lukáš Dubský |  Recenze
Příští stanice Petušky. Tak na zdraví!
Bible všech alkoholiků, takový podtitul má inscenace ostavského Národního divadla založená na autobiografickém textu Venedikta Jerofejeva. V Ostravě dokázali dramaturg Marek Pivovar a režisér a zároveň představitel titulní role Tomáš Jirman přetavit Jerofejevovu poému ve svébytnou hořkosměšnou jevištní báseň.

Rodinná slavnost (Divadlo Petra Bezruče)

28. června 2012 v 15:50 | Lukáš Dubský |  Recenze
Rodinná "idylka" na oslavě otcových šedesátin
Thomas Vinterberg se stal v polovině devadesátých let jedním ze spolutvůrců manifestu Dogma 95, podle kterého měli být filmaři co nejvěrnější realitě. Patrně nejslavnějším snímkem tohoto dánského režiséra se stala Rodinná slavnost, která byla úspěšně převedena i na divadelní prkna.



Koule (Klicperovo divadlo Hradec Králové)

27. června 2012 v 19:43 | Lukáš Dubský |  Recenze


Hradecká Koule není kontroverzní, jen velmi zábavná

Jen u málokteré inscenace se dá předpokládat, že bude diváckým hitem ještě předtím, než se vůbec začne připravovat. Hra Koule od uměleckého šéfa Klicperova divadla Davida Drábka ovšem toto privilegium měla. Ohromnou reklamu ji udělal humbuk, který se strhl kolem její rozhlasové verze. Kauzy si všimla snad všechna média, rozhovor s autorem se objevil dokonce i v Deníku Sport.

Podzemní blues (Divadlo Komedie)

27. června 2012 v 18:35 | Lukáš Dubský |  Recenze
Melancholické spílání
Peter Handke a Divadlo Komedie to je prověřené spojení, které funguje. Loučení souboru Pražského komorního divadla se koná i se třemi inscenacemi dle Handkeho textů na repertoáru. Vedle Spílání publiku 2010 a bilanční inscenace Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli, je to i příležitost pro dva herce nazvaná Podzemní blues.


Srdce temnoty (Divadlo Komedie)

25. června 2012 v 15:19 | Lukáš Dubský |  Recenze
Hypnotická cesta do nitra černého kontinentu i lidské duše
Joseph Conrad je zajímavou postavou světové literatury. Poměrně dlouhou dobu nic nenasvědčovalo, že by se vrhnul na dráhu spisovatele. Byl námořníkem a této kariéry se musel vzdát až po vážném onemocnění malárií při cestě po řece Kongo. Literární tvorbě se tak začal věnovat až zhruba ve 35 letech.











Sen noci svatojánské (Východočeské divadlo Pardubice)

11. června 2012 v 18:07 | Lukáš Dubský |  Recenze
Vyšlo v Pardubickém deníku, 11.6.2012

Magickou atmosféru nové inscenace pomáhají tvořit i akrobaté
Východočeské divadlo (VČD) má za sebou poslední premiéru letošní divadelní sezony. Už tradičně se odehrála na vyhlídce hradu Kunětická hora, kde je venkovní scéna pardubického divadla. Novinkou je nejhranější komedie Williama Shakespeara Sen noci svatojánské.

Král Lear (Divadlo ABC/Národní divadlo Praha)

11. června 2012 v 18:05 | Lukáš Dubský |  Recenze
Pražské learovské variace
V rozpětí zhruba jednoho roku byly v Praze nastudovány dvě velmi odlišné verze proslulé tragédie Williama Shakespeara Král Lear. Takřka archetypální příběh z rané Británie nepatřil v minulosti k nejhranějším hrám slavného alžbětinského dramatika. To se změnilo ve 20. století, kdy látka o pádu nejmocnějšího muže britského království až na samé dno, zaujala mnoho významných světových režisérů. Patrně nejslavnější je dodnes divadelní a potažmo i filmové zpracování Petera Brooka. K více než 400 let staré hře existuje nesčetné množství přístupů, což dobře demonstrují i obě pražské verze. Zatímco Svojtkův Lear v Městských divadlech pražských je široce přístupnou podívanou, variace na learovské téma, do které se v historické budově Národního divadla pustil Jan Nebeský, je kusem pro poučeného a předlohy znalého diváka.