Články, povídky, seminárky a další moje tvorba

Charakteristika filmového magazínu CINEMA

26. května 2008 v 22:17 | Lukáš Dubský |  Žurnalistika
Tahle podrobná charakteristika jednoho českého média vznikla jako úkol do Úvodu do žurnalistiky. Vybral jsem si filmový magazín CINEMA, který pravidelně kupuji od roku 1999.

Úvod
Cílem této práce je charakterizovat základní znaky filmového časopisu Cinema. Důraz je pak kladen hlavně na historii a formální stavbu časopisu a rovněž na fakta zjištěná výzkumem čtenosti Media Projekt 2005.
Historie
Filmový magazín Cinema se na českém trhu poprvé objevil v květnu 1991, kdy byla založena společnost Cinema GmbH, Praha. U zrodu této firmy stály Kino Verlag Hamburg(vydavatel německé Cinemy a vlastník licence na vydávání české verze časopisu), Asociace filmových distributorů a akciová společnost Gennex. Ředitelem společnosti Cinema, Praha se stal Roland Schür, šéfredaktorkou časopisu pak Iva Hejlíčková.[1]
Toto uskupení vydrželo až do roku 1997, kdy licenci na vydávání filmového magazínu získala akciová společnost Kinemat. Od té doby Cinema změnila vydavatele ještě několikrát.
V letech 1999 a 2000 byla vydavatelem časopisu firma Bonton Promotions a.s. Poté bylo majitelem licence až do roku 2002 nakladatelství Albatros, po němž získalo licenci vydavatelství BURDA Praha, s.r.o.
Současným vydavatelem je pak od července 2005 společnost s ručením omezeným Geronia Czech Republic, která kromě Cinemy vydává také časopisy Hustler.
Periodicita, zaměření, územní rozdělení a cílová skupina
Magazín Cinema je časopisem s měsíční periodicitou a je zaměřen především na film a filmové tvůrce, okrajově pak také na televizi, hudbu, knihy a počítačovou techniku (vždy však ve vztahu k filmovému umění). Jedná se o periodikum celostátní, které nemá žádné regionální varianty.
Cílová skupina časopisu je poměrně široká - čtenáři se rekrutují z různých generací, profesí a jsou různého vzdělání. Dá se tedy říci, že Cinema je médiem univerzálním. Předplatitelé a pravidelní čtenáři jsou pak především z řad filmových fanoušků a častých návštěvníků kina.
Formální struktura, layout a žánry
Formální struktura časopisu se v posledních deseti letech měnila jen velmi málo. Magazín obvykle bývá bez příloh a rozčleněn je do několika pravidelných rubrik.
Grafická podoba se naopak v poslední době měnila celkem často. V současnosti však už časopis našel svůj grafický styl, který se snaží působit dojmem volnosti a "provzdušněnosti".[2]
Nejčastějším žánrem, se kterým se v magazínu můžeme setkat, je recenze. Dalšími obvyklými žánry jsou pak zprávy o připravovaných filmech, rozhovory s filmovými tvůrci, reportáže z natáčení či články z historie filmu. Součástí každého vydání Cinemy je také úvodník šéfredaktorky.
Redakce
Redakce Cinemy má v současnosti 5 členů: šéfredaktorku (kterou je už od založení časopisu v roce 1991 Iva Hejlíčková), zástupce šéfredaktorky (Jaroslav Sedláček) a tři stálé redaktory (Alena Prokopová, Michal Šobr a Ondřej Vosmík). Magazín má rovněž několik externích spolupracovníků (mezi nejznámější patří František Fuka a Kamil Fila).[3]
Pro správný chod časopisu jsou důležití i další lidé, mezi něž patří například: tajemnice redakce, obchodní ředitelka, grafici a pracovníci z obrazové či technické redakce.
Cena, předplatné a čtenost
V současné době lze měsíčník pořídit za 98 Kč, přičemž obvyklý rozsah je 116 stránek. Poslední zdražení časopisu proběhlo na počátku roku 2004 (z 85 Kč na současných 98 Kč).
Při objednání předplatného čtenář zaplatí o 326 Kč ročně méně (což vlastně znamená, že získá 12 čísel za cenu 9).[4]
V rámci Media Projektu 2006 byla zjišťována i čtenost časopisu. Odhad byl 105 000 čtenářů na vydání[5], což je čtenost oproti magazínu Premiere (největšímu konkurentovi Cinemy na českém trhu) téměř dvojnásobná. Oproti roku 2005 však Premiere náskok Cinemy přece jen o něco snížila.
Další údaje (jako například prodaný náklad) jsou těžko dostupné, jelikož vydavatelství Geronia Czech Republic není zařazeno do systému ABC ČR a navíc nemá ani vlastní webové stránky.
Závěr
Magazín Cinema je v současnosti nejčtenějším periodikem, které se zabývá filmem. Avšak jeho postavení již není tak silné jako na konci 90.let, jelikož mu v podobě časopisu Premiere vyrostl konkurent.
Literatura a zdroje
Cinema, číslo 1, květen 1991
Cinema, číslo 187, září 2006
Filmový magazín Cinema (http://www.cinemamagazine.cz)
Kancelář ověřování nákladu tisku (http://www.abccr.cz)
Unie vydavatelů (http://www.uvdt.cz)

[1] Viz Úvodem, Cinema, roč. 1, č. 1, 1991, s.5
[2] Jak bylo vysvětleno v úvodníku šéfredaktorky.
[3] Viz Filmový magazín Cinema (http://www.cinemamagazine.cz/o-redakci )
[4] Viz Cinema, roč. 16, č. 187, 2006, s.108
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Linda Linda | 30. září 2008 v 17:11 | Reagovat

si strasne zlaty ze si to vyhodil na blog, ja teraz musim robit tu charakteristiku tiez na zurnalistiku a nevedela som co presne by po mne chcela, tvoj blog ma dost nakopol.dufam ze sa mi to podari spravit:))

2 ZomoCoill ZomoCoill | E-mail | Web | 15. listopadu 2017 v 3:03 | Reagovat

The general condition of each person formed from the set factors, among which health. Types health presented complex system, on which not only common well-being depend, but also working capacity of the organism.

No chance understand and explore health, types well-being, and also others  components of the healthy strong organism, if in detail not go into the next concept. So, the health of a person, to date, is called standard and durable psychosomatic state of the individual.
<a href=http://aboutdiseases.50r.in/tag/stomach-pain-pregnancy-symptom>stomach pain pregnancy symptom</a>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama